2015. május 26., kedd

María Dueñas: Politika, kémkedés, divat és szerelem

"Egy írógép fordított a sorsomon. Hispano-Olivetti volt, és heteken át csupán a kirakatüveg választott el tőle. Ha ma visszanézek az eltelt évek emelte barikád mögül, nehéz elhinnem, egy egyszerű készülékben elég erő volt hozzá, hogy eltérítsen kijelölt életpályámról, és néhány nap alatt felrobbantson minden tervet, ami rajta tartott. Így történt azonban, és képtelen voltam másképp cselekedni, amivel mindezt megakadályozhattam volna" – szól María Dueñas Öltések közt az idő című regényének első pár sora. A regény nemzetközi sikerkönyv lett és a magyar olvasók szívét is megdobbantotta a nem mindennapi történet. 

Dueñas kasztíliai születésű spanyol írónő. A Murciai Egyetem angol nyelv és irodalom professzora, de korábban tanított észak-amerikai egyetemeken is. 2009-ben jelent meg első műve, az Öltések közt az idő című történelmi vonatkozású romantikus regény. Azóta Elfelejtett misszió című regénye is megjelent 2014-ben. María Dueñas nem az az írónő, aki gyerekkora óta erre a pályára készült volna. Több interjúban elmondta, számára a tanítás tűnt az egyetlen hivatásnak, de egy idő után megérezte, szüksége van arra, hogy valami mással is foglalkozzon. „Mindig is szenvedélyes olvasó voltam. Mindig beszippantott az olvasott szöveg, a nyelv. Azt is tudtam magamról, hogy elég élénk a fantáziám, szóval úgy döntöttem, összerakom az olvasás szeretetét, a nyelvi érzékenységemmel és a képzelőerőmmel. Evidens volt, hogy az írásban fognak ezek a készségek összeérni” – nyilatkozta Dueñas. 

Az írónő azt is sok helyen hangoztatja, hogy komoly kutatómunkát végzett az Öltések közt az idő megírásához. Az Öltések közt az idő egy olyan magával ragadó történet, melyben egy fiatal spanyol nő, Sira kalandos életét követhetjük nyomon a spanyol polgárháború és a II. világháború éveiben, aki egy egyszerű varrónőként kezdte, és a legkeresettebb divattervezővé vált, miközben az angliai titkosszolgálatnak kémkedett.

A regény rajongói szinte kivétel nélkül letehetetlennek tartják a regényt, lassan kibontakozó, olvasmányos, kalandos, szövevényes történetként olvasták a szöveget. Az olvasók Sira karakterét is jól felépítettnek találták, de a történelmi váz, a kémkedős szál sem vált unalmassá. 

„Tudtam, hogy ez a történet olyan, mint egy hosszú út, tudtam, hogy ezt az utat úgy tudom megjeleníteni, hogy folyamatosan formálom a karaktereimet; Sira jelleme fejlődik a legerőteljesebben. Bár a történet elején Sirát mindig mások irányítják (az anyja, a barátja, a szerelme), a lány egyre inkább függetlenedik másoktól. Mindent előre megterveztem Sirával kapcsolatban, a fejlődése állomásait pontról-pontra rögzítettem, mielőtt elkezdtem volna megírni a regényt” – mondta az írónő. 

A kötetnek szerintünk is egyetlen hibája van: még a közel hatszáz oldalas terjedelem ellenére is túl hamar véget ér.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése